NONSTOP NATURÁL FEJLŐDÉS: A NEURO TIPIZÁLÁS RENDSZERE


A neurológiai profilod pontosan megmondja, hogyan kellene edzeni
by Christian Thibaudeau | 05/22/17
Az eredeti cikket itt éritek el a T-Nation oldalán

Miért nem működik az edzésprogramod?

Fejeztél már be edzésprogramot anélkül, hogy eredményeket láttál volna? Intelligens program volt, amelyet egy elismert edző tervezett? A barátaid elvégezték a programot és nagyszerű eredményeket értek el, de te nem?

Kellett már kényszerítened magad, hogy teljesíts egy edzéstervet, mert az egyszerűen nem motivált? Talán még bűnösnek is érezted magad emiatt. Vagy talán amikor nem láttad az eredményeket, feltételezted, hogy a “rossz genetikád” az oka. Vagy úgy gondoltad, hogy a program csak szimplán rossz volt, bár úgy tűnt, hogy mások szeretik?

Ez gyakran előfordul. De nem a program, a munkamorálod vagy a genetikád a probléma. A probléma az, hogy az edzésprogram nem felelt meg a pszichológiai és neurológiai profilodnak – alapvetően a személyiségtípusodnak.

Ez nem habos-babos, ezoterikus-pszichológia. A személyiség profilodat genetikailag határozza meg a neurotranszmitterek egyensúlya. S bizony a neurotranszmittereid irányítanak mindent.

Az idegrendszer a főnök

Az idegrendszer felelős az izomrostok aktiválásáért, meghatározva, hogy hány rost növekedését stimulálhatod. Emellett felelős a nagy gyakorlatok/mozgások koordinálásáért és ezáltal a teljesítményért is.

Ezt tudtad, de van itt valami, amit talán nem tudsz: az idegrendszered a motiváció vezérlő központja is. Hatalmas szerepe van még a stresszre adott válaszaidban, valamint abban, hogy mennyi energia, összpontosítás és munkaképesség áll rendelkezésre egy edzés közben.

Az edzés sikerének kulcsa egyszerűen: keményen, koncentráltan edzeni. Ez nem megy a végtelenségig, ha a programod nem motivál. S ahhoz, hogy a programod motiváljon, meg kell felelnie a neurológiai profilodnak. A neurológiai természetedet figyelembevevő edzés hatására összességében jobban fogod érezni magad, és produktívabbá válhatsz életed más területein is.

A neurotranszmitter egyensúly és a személyiséged

Személyiséged ad némi útmutatást a neurotranszmitterek egyensúlyáról – melyik neurotranszmitter magas és melyik alacsony. Magatartásodat erősen befolyásolják ezek a szintek, függetlenül attól, hogy tudod vagy sem.

Ezért én kiértékelem minden testépítő, atléta vagy CrossFitter személyiségprofilját, akiket edzek. Ez az értékelés nagyon jó képet ad az egyén neurotranszmitter egyensúlyáról. Ezt követően ezeket az információkat felhasználom a edzésük megfelelő megtervezéséhez.

Ha az edzés nem illik jól a profil típusához, fáradtságot okozhat, csökken a motiváció, nagyobb a stresszreakció, és akár sérülésekhez is vezethet. S ez minden bizonnyal a fejlődés elmaradásához vezet. Így fordulhat elő, hogy “a világ legjobb programját” csinálod és nem tudsz eredményt elérni. Az optimális eredmény érdekében a megfelelő típusú edzésre van szükség.

A Neuro tipizálási rendszerben elmagyarázom a három fő személyiségtípust, mely neurotranszmitterek szintje magas vagy alacsony, és hogy ez hogyan befolyásolja az edzés, a táplálkozás és a kiegészítők választását.

A 3 Neuro Típus

Az évek során számos személyiségvizsgálattal és értékeléssel kísérleteztem. Konzultáltam pszichológusokkal és más szakértőkkel is, hogy megtaláljam a legjobb módszert. A Cloninger-féle Temperamentum és Karakter Kérdőív (TCI)a legszélesebb körben elfogadott a tudományos közösségben, és több száz sportolón teszteltem.

A TCI a személyiségjegyek jegyzéke, pszichobiológiai modell alapján. Dióhéjban az embereknek különböző személyiségtípusaik vannak, mivel bizonyos neurotranszmitterek genetikai szintje eltérő: dopamin, szerotonin és norepinefrin. Amikor a tudósok megmérték a neurotranszmitter szintjét, és összehasonlították őket a személyiségtípusokkal, azt találták, hogy összefüggenek és megfeleltethetőek egymásnak.

Három fő profiltípus létezik:

  1. Ennek a típusnak alacsony a dopaminszintje, ezért folyton újdonságokat vagy új dolgokat keres, hogy ösztönözzék természetesen alacsony dopaminszintjüket. Bizonyos értelemben adrenalin-függők. A pszichobiológiában ezt hívják újdonságkereső típusnak.
  2. Ezeknek a típusoknak alacsony a noradrenalinszintje. Mivel a noradrenalin a bizalomhoz és a jólét érzéséhez kapcsolódik, ezek az emberek jutalmakat keresnek noradrenalin-szintjük növelése érdekében – a társadalmi jutalmaktól (például másoknak megfelelés) a kisebb-nagyobb célok eléréséig. Jutalomfüggő típusnak nevezik.
  3. Ez a típus alacsony szerotoninszinttel társul. Nem szeretik a változást; szeretnek ismétlődő tevékenységeket elsajátítani. A technikát végletekig csiszolók felelnek meg ennek a profilnak. A pszichobiológiában ezt ártalom elkerülõ típusnak hívják.

Nem kell a hivatalos tesztet elvégezned, hogy jól megtippeld, melyik típusba tartozol. Itt van az alábbi bontás.

1. Típus: Az újdonságkereső


Erre a típusra alacsony dopamin aktivitás jellemző. Ez azt jelenti, hogy döntéseit leginkább a dopaminszint növelésének szükségessége irányítja. A kiindulási dopamin alacsony, emellett viszont a receptorok érzékenyek. Megfelelő körülmények között ezek a receptorok felelősek a dopamin löketekért.

Mivel a receptorok annyira érzékenyek, könnyen “függővé” válhatsz. Mindig a következő dopamin löketet keresve. Ha ebbe a kategóriába tartozol, izgalomra, intenzív vagy magas adrenalintermeléssel járó tevékenységekre van szükséged. Emellett viszont könnyen elunod magad, kíváncsi természet vagy és heves vérmérsékletű, temperamentumos.

Ez a típus különféle ingereket és kihívásokat igényel. Természetesen vonzódnak a nem ismétlődő tevékenységekhez. Unják az olyan ismétlődő eseményeket, mint az állóképességi edzés vagy az újra és újra megismételt edzésprogramok. Leginkább az unalom miatt nem jók az állóképességi eseményeken, de azért is, mert általában magas a szerotonin szintjük. Amikor a dopaminszint arányosan alacsonyabb, mint a szerotonin, a munkaképesség el kezd csökkenni.

Az újdonságkeresők extrovertáltak és jól teljesítenek társadalmi helyzetekben. Jellemzően versengő típusok is. Örömmel fogadják a kihívásokat és szeretnek új készségeket elsajátítani. Ez a típus izgatott lesz egy új gyakorlat megtanulásakor, még akkor is, ha ez nehéz neki. “Új” és ösztönző, és csak ez számít.

Sport
Ami a sportot illeti, jobban vonzza őket az extrém sport, a kontakt sportok, például az amerikaifoci és a küzdő sportok. Nagyon jól teljesítenek egyéni eseményeken, különösen rövid időtartamú eseményeken (sprintek, dobások, ugrások stb.).

Testedzés
Hajlamosak jobban vonzódni a teljesítménysportokhoz, mint az esztétikai versenyekhez. Ők válnak jó CrossFit sportolókká. Az elit erőemelők is ebbe a kategóriába tartozhatnak, különösen azok, akiket természetesen vonz egy Westside típusú nagy változatosságú rendszer.

Diéta
Alacsony szénhidráttartalmú étrenden jól teljesítenek, általában csak az edzés körül igénylik a szénhidrátot, diétában gyakoribb visszatöltésekre van szükségük, akár minden harmadik vagy negyedik napon. Ezek a típusok nagyobb fehérjebevitel mellett jobban teljesítenek.

2. típus: A jutalomfüggő

Erre a típusra a noradrenalin alacsony szintje jellemző. Ez a neurotranszmitter, amellett, hogy felspanol, az általános jó érzést kelt és fokozza a önbizalmat. A noradrenalin alacsony szintje depressziós állapothoz, érdektelenséghez és alacsony motivációhoz vezet. Ennek ellensúlyozására ez a profil “jutalmakat” keres a norepinefrin szintjének növelésére, de ez nagy függőségi kockázatot jelenthet számukra.

Ez a tipikus “önfeláldozó”, akinek önértékelése azon alapul, hogy mások hogyan értékelik. Ezeknek az egyéneknek nagyon fontos, hogy kedveljék, tiszteljék, sőt csodálják őket.

Felkészültek arra, hogy társadalmi helyzetekben jól teljesítsenek, mert érezniük kell, hogy megbecsülik őket. Társas, empatikus, és nagy érzékenységet mutat a non-verbális szociális jelzések iránt, ami segíti őket a barátkozásban, ami nekik szükséglet. Őszintén törődnek más emberekkel. De a mások iránti vonzódásuk és a vágyuk, hogy mások kedvére tegyenek könnyen kihasználhatóvá teszi őket.

Ez a fajta személyiség mindent megtesz, hogy segítsen másokon, akár a maguk kárára. Az hajtja őket, hogy mások előtt jól szerepeljenek, tetszeni akarnak. Semmi sem rosszabb számukra, mint csalódást okozni valakinek. E hozzáállás miatt nagy erőfeszítéseket tesznek céljaik elérése érdekében.

Sport
Az egyéni sportok keretében hajlamosak “megfulladni” a saját magukra helyezett nyomás miatt. Ezért ritkán teljesítenek jól az egyéni sportokban, de remek csapattársak. Ritkán lesznek “szupersztárok”, de alapvetően hajlandóak mindent megtenni a csapatért és a tisztelet kivívása érdekében.

Testedzés
A testépítés és az esztétikaisport vonzza őket, mert a “fantasztikus megjelenés” is egy módja mások csodálatát elnyerni és az önértékelésüket növelni. Versenyek idején azonban sokkal nehezebb csúcsformát hozni, mert a megmérettetés által okozott stressz emelheti kortizolszintjüket, ami növeli a vízvisszatartást és megnehezíti az izmok glikogénnel történő megfelelő feltöltését .

Diéta
Általában jól tudják tartani a diétákat, ha elszámoltatják őket. Jól csinálják, mert edzőjük elismerésére vágynak. De mivel az étel jutalomnak tekinthető, könnyen rabjaivá válhatnak a csalónapoknak. Ezek azok az emberek, akiknek ki kell iktatniuk a “rossz” ételeket az étrendjükből, és csak olyan ételekkel szabad visszatölteni, amelyek a szokásos étrendjük részei.

3.típus: Az ártalomkerülő

Az ártalom kerülő típushoz az alacsony szerotoninszint kapcsolódik, amely befolyásolja a cselekvés és érzés minőségét, módját. Az alacsony szerotoninszinttel könnyebben fáradsz, vagy eleve alacsonyabb az energiaszinted. Ha ez a profil illik rád, akkor jellemzően kerülöd a kellemetlen helyzeteket, a büntetéseket és a konfliktusokat, sokkal jobban, mint más emberek. A legjobban, a megszokott helyzetekben érzed magad, amelyeket irányíthatsz.

Ezek az emberek általában félénkebbek és befelé fordulóbbak. Jobban ki vannak szolgáltatva a kritikával szemben; még az építő jellegű kritika is szorongást kelt bennük. Magasabb szintű általános szorongásuk a kortizol túltermeléséhez vezet, ami negatívan befolyásolhatja az izomnövekedést.

A tervek váratlan változásai valójában felidegesítik őket, és hatalmas stresszreakciót okoznak. Óvatos tervezők, különösen, ha egy helyzet potenciális kárt vagy kockázatot jelent. Emiatt nagyon jól szervezettek. De stressz alatt érezhetik, hogy a szorongás gátolja őket, ami halogatáshoz vezet és nehéz döntéshozatalhoz.

Az ártalmat elkerülők mozgatóereje a stressztől és a sérüléstől való távolmaradás. Ami a edzést illeti, számukra az ismétlődő tevékenységek vonzóak, amelyeket magas szinten elsajátítottak. Az újdonságkeresővel ellentétben ez a típus nem szereti a változatosságot és az új dolgokat az edzőteremben. Bestresszelnek, ha például egy új komplex gyakoraltot kell tanulniuk.

De edzés közben maximálisan fokuszáltak. Perfekcionisták és gyakran elvesznek technikai részletekben. Súlyválasztásukkal azonban általában konzervatívabbak. Remekül tudnak követni egy tervet, néha súrolják az OCD (obsessive-compulsive disorder ) határait az edzés terén is.

Sport
Ezt a típust inkább azok a sportok vonzzák, ahol kevesebb a kiszámíthatatlan esemény és alacsonyabb a kockázati tényező. Nem szeretik a kontakt sportokat vagy azokat a sportokat, ahol a véletlenszerű események fontos részét képezik a játéknak.

Edzés
Jobban teljesítenek egy “statikusabb” programban, ahol a gyakorlatok nem változnak, és más változók (módszerek, terhelési sémák és pihenési intervallumok) csak fokozatosan változnak. Jó példa erre Jim Wendler 5/3/1-je.

Magasabb szorongási szintjük miatt magasabb a kortizol-válaszuk a stresszre, mint más embereknek. Tehát bár nagyon magas munkaképességgel rendelkeznek, a túl nagy mennyiségű volumen valóban korlátozhatja fejlődésüket a kortizol túltermelése miatt.

Diéta
Nem járnak jól olyan étrenden, ahol korlátozott a szénhidráttartalom. Legalább kis mennyiségű szénhidrátra van szükségük minden főétkezéskor, mind a kortizolszint csökkentése, mind a szerotonin még alacsonyabb szintjének elkerülése érdekében. A szénhidrátok különösen fontosak az edzés előtt (a kortizol-kibocsátás csökkentése) és éjszaka (a szerotonin fokozása érdekében).

Mi a te típusod?

Mi a neurológiai típusod és mit jelent ez az edzésre és táplálkozásodra nézve? Erről fog szólni a sorozat többi része. A végére pontosan tudni fogod, hogyan kell edzened és étkezned, hogy elérd a céljaid.

Miután kiválasztottad a típusodnak megfelelő programot, meg fogsz döbbenni az elért eredményeken. Ne kételkedj, ez az edzés jövője.