Tongkat Ali 3.rész

Biohasznosulás

Minden valószínűség szerint a gyökerekben található vegyületek közül a tesztoszteronszint emelkedésének közvetítéséért az eurycomalacton, az eurycmanone, valamint eurycomanol vegyületek a felelősek a Malaysia of University kutatása szerint 17. Ezek a nevek nem sokat mondanak nekem sem, csak azt tudom, hogy egyiküknek, az eurycomanone névre hallgató komponens számára alacsony szájon át való biohasznosulást állapít meg egy szintén maláj, másik egyetemi kutatás. Patkányoknál vizsgálták az intravénás adagolást követő plazma koncentrációt amely meghaladta az orálist, pedig ennek esetében az alkalmazott dózis ötszörös volt. A szájon át való alkalmazás esetén a biohasznosulás eredménye 10.5%. 38. Eszerint gyakorlatilag a kivonat mennyiségének tizede hasznosult az eurycomanone tekintetében, és állatkísérletben. Mindazonáltal ez legfeljebb annyit jelent, hogy nagyobb adagot kell használni ahhoz, mint elméletileg kellene. Nem szabad szem elől téveszteni: semmi nem hasznosul 100%-ban, még a hatékonynak talált kreatinnak is, csak legfeljebb fele szívódik fel önmagában alkalmazva.

A Tongkat Ali hatása az ATP termelésre

Az anabolikumok óriási számú felhasználója rendszerint feleslegesnek érzi a kreatin fogyasztását a kezelés idején. Sőt olyan információ is akad, amelynek értelmében ezek a gyógyszerek segítik az ATP szintézisének helyreállítását. Sajnos könnyen igaz lehet ennek épp az ellenkezője is. Legalábbis japán tudósok az agyi ATP csökkenését figyelték meg állatkísérletben. A bizonyítás keretén belül exogén úton a vérkeringésbe juttatott különféle hormonok ilyen irányú hatását vizsgálták, közöttük a tesztoszteronét is. Ez mintegy 10%-al elnyomta az ATP Adenozin-5′-triphoszfát (ATP) termelést 39. A kreatinkiegészítés egyik értelme pont a nagy intenzitású izommunka során elhasználódó ATP-ból keletkező keletkező termék az adenozin-difoszfát (ADP) termék visszalakítása a kiindulási molekulára. Az izomzatban tárolt kreatin megválik a foszfát kötésétől, amelyet az ADP molekula rendelkezésére bocsát és ismét kész az ATP. Több kreatin-foszfát az izmokban, több energiát jelent. Kevés anabolikumról mondható el, hogy a folyamatot támogatná, ha akad olyan, amely a kreatinkészletek növekedését idézi elő az izomzatban, az feltétlenül az oxandrolone 40. Ezzel mindössze annyi a probléma, hogy doppingszer. Ezzel szemben viszont lehetőség kínálkozik az ATP szintézis közvetlen serkentésére, egy valószínűleg túlzó reklám adatai szerint mintegy 80%-al 41. A Természetes termékek nemzetközi konferenciáján egy 60%-os adat hangzott el (szintén állatkísérlet) 42. A Tongkat Ali tehát nemcsak pusztán a ténylegesen hozzáférhető tesztoszteron mennyiségét növeli, hanem közvetlen hat az általános energiatermelésre. E helyütt fontos megjegyezni, hogy a fentiekben, az ATP szintézis fokozódás kapcsán közölt százalékadatok, és az izmok kreatinkiegészítéssel történő foszfátraktárainak lehetséges mértéke nem ugyanaz a történet. A normál izomzat kreatintartalma 125 mmol kilogrammonként, a szárazanyagra számolva. Úgy tűnik a felső határ hozzávetőlegesen 150-160 mmol/kg. Mindez exogén (külső) pótlással érhető el, beleértve a természetes táplálékforrásokat, előfordul ugyanis, hogy nagy hús és/vagy halfogyasztók kreatin koncentrációja megközelíti a 150 mmol értéket. Náluk úgy tűnik a további pótlás nem mutat extra foszfokreatin szintézist 43. Márcsak ebből fakadóan is a fogyasztók kb. 10%-a rezisztens a kreatinra. Nem elsősorban a helyzetre való válaszul hozták létre a, stabilizált adenozin 5′-trifoszfátot, mindazonáltal ez közvetlen energiaforrás, amely a visszajelzések szerint erősebben beválik a kreatinnál. Elsőként a Missoule Montana, TSI, Inc fejlesztett ki egy ATP port, amelyet különféle étrendkiegészítőkben alkalmaztak 44 .

Ez kétségtelenül nonszensz kijelentés. Mindazonáltal a kreatin után, amelyről tucatnyi bőrt lenyúztak (“3x hatásosabb, nem vizesítő” kreatin-foszfát, kreatin-transzportrendszerek, PH-módosított (pufferelt), mikronizált, piruvát-kombináció, ribózzal társított, kreatin-etil-észter, dikretin-malát, trikreatin-malát, trikreatin-ororát, stb, stb, még mindig akadnak elképesztő állítások. Ettől független a jó öreg Longjack képes ATP szintet is növelni, ebben nem kételkedik senki. Így a mindeddig megfogalmazottak alapján személy szerint nem érzem szükségét a legközelebbi Tongkat Ali rendelésnél a kreatin, a Q10 koenzim, más, tesztoszteronszint fokozására alkalmas gyógynövény, sem a DHEA (doppinglistás!) pótlását. Egy multifunkciós gyógynövényről beszélünk, amelyet a szintetikus tápkiegek mindeddig nem tudtak utolérni. Sőt, az az örvendetes tényállás áll fenn, hogy még ezeken felül is tehet értünk valamit.

A kortizol-tesztoszteron kapcsolat

Dr. Shawn Talbott, amerika egyik vezető életmód szakértője négy egész könyvet szentelt, a nélkülözhetetlen, de egyben stersszhormonnak tekinthető kortizol élettani hatásairól. Egyikük (a) “The Cortisol Connection” teljes tartalma fellelhető a világhálón, egyes megállapításait felhasználom mondandóm alátámasztásához. Amikor tesztoszteron fokozásról beszélünk, egyidejűleg fontos egy, a termelését gátló tényező ismertése. Talbott könyvében rámutat, hogy a stressz mint olyan, emelkedett kortizolszintet generál, amely azonnal jelzi a szervezetnek, csökkentse a tesztoszteron-prekurzotorok,  – ebben az esetben DHEA és androsztendion termelését. Megfogalmazása szerint ha csökken az alkatrész kínálata, maga végtermék termelése, azaz a tesztoszteron is kiszárad 47. Közismert, hogy csökken a herék Leydig-sejtjei által előállított tesztoszteron mennyisége, amely még rosszabb a prohormonok szintjének esésénél. Shawn Talbott olyan információt is közöl, amely meglepheti az izomtömeg és az erő maxizalizálásában érdekelt sportolókat. A futás során, de főleg utána gyakran tapasztalt eufórikus érzés a fájdalomcsillapító endorfinok magas szintjére utal az agyban. Sajnos az endorfinok nem csak a jó közérzetért felelősek, de egyben elnyomnak olyan vezető hormonális lépéseket, amelyek elősegítenék az optimális mennyiségű tesztoszteron szintézist. Ez segít megérteni a vizsgálati eredményekben mért magas endorfin szinteket az egyidejűleg tapasztalt kiugró kortizollal, extrém állóképességi sportolók esetében. Talbott, aki élvonalbeli szinten űzte az evezést, kerékpározást, valamint a triatlont is 48, hangsúlyozza, mindez nem jelenti az aerob testmozgás rossz mivoltát, de hangsúlyozza a tényt, hogy a szélsőséges, időben elhúzódó gyakorlatot a szervezet stresszként érzékeli 47. Másutt szól az általános túledzettségről (overtrained), hivatkozva az University of Connectitut kutatóira, akik a nemi hormon kötő globulin (SHBG) emelkedett szintjét állapították meg ebben az időszakban. Következésképpen, ahogy korábban szó volt róla, a szabad tesztoszteron mennyisége lecsökken. Talbott szerint mindkettőt meg lehet előzni étrendkiegészítőkkel 49. A kortizol és tesztoszteron egyensúlya (C:T arány) pedig fontosabb, mint bármelyik másik hormonális kapcsolat, ha a fizikai és/vagy mentális csúcsteljesítmény elérése a cél 49. Ezért mint életmódspecialista a szokványosnál mélyebben szánt kortizol kérdésében. Szóba kerül a már fenálló elhízás. Talbott tájékoztat a zsírsejtek mélyén megtalálható egy HSD-11-béta-hidroxiszteroid-dehidrogenáz-1 nevű enzimről. Ennek szerepe az inaktív kortizol újbóli konvertálása, amely azután erős zsírtároló jelként funkcionál, előszeretettel egyébként a hasi régiókban 50. Ez az enzim, rövidítve a HSD testszerte megtalálható, így a máj és agyszövetben is, de leginkább a zsírsejtek mélyén. A mellékvesék szemben azzal, amit korábban feltételeztek, nem az egyetlen hely ahol a kortizol előállítása folyik, éppígy lényeges a HSD enzim szerepe, amely életre kelti az inaktív kortizolt. Ennek értelmében egy személy vérkortizol szintje teljesen normális, sőt alacsony is lehet, miközben a HSD jóvoltából az egyes sejtek nagy mennyiségű kortizol hatásának vannak kitéve belülről 51. Az optimális egészség megvalósításához tehát szükséges figyelembe venni a gátló kortizolt. Ezen a nyomvonalon haladva sokkal sikeresebb megoldás a kortizol szintjének kismértékű csökkentése, egyidejűleg a tesztoszteron növelésével, mint drámaian megpróbálni csökkenteni egyiket, vagy fokozni a másikat a kölcsönhatások figyelembe vétele nélkül. A Dr. Talbott által kidolgozott SENSE életmódprogram ötévi tapasztalata konkrétan azt mutatta, hogy hosszabb távon mindössze 5-5% eltérő előjelű változás szükségeltetik a C:T arányban, amely igazán mélyreható változásokat juttat érvényre, csökken a testzsír, az életenergia fokozódik, és tapasztalható a hangulat javulása. Ez sokkal inkább így van, mint a kortizol 20%-os csökkenése önmagában 52. Mielőtt ismét kiderülne, hogy végső soron a mágikus Tongkat Alira akarnék kilyukadni, óhatatlanul felmerül a kérdés mi Shawn Talbott tippje, az emelkedett kortizolszintet kerülendő. Mindenekelőtt óv néhány gyógynövénytől (és kivonataitól) amelyek aktív vegyületei az adrenalinhoz hasonló hatást közvetítenek, vagy kifejezetten az adrenalin és noredradrenalin termelését stimulálják. Ilyenek az Ephedra sinensis (efedrin), Citrus aurantium (synephrine), Pausinystalia yohimbe (yohimbine). Ezeknek a potenciálisan egyébként veszélyes hatóanyagoknak a működési mechanizmusait Talbott ismerteti, nekünk bőven elég, ha nemcsak zsírégetést elősegítő vegyületekként tekintünk rájuk, hanem egyben erőteljes kortizol fokozóként. Ebben csatlakozik hozzájuk a koffein is, amelyből mintegy 200 mg 30%-al fokozza a vérben mérhető kortizolt egy órán belül. Ha a koffein fogyasztáshoz kifejezett stressz társul, a kortizol megugrása drámai 53. Ez a szituáció emészteni kezdi a meglévő izomzatot. Mindezt jó tudni, miközben a táplálékkiegészítők növekvő hányada tartalmaz koffeint, sőt egyes oldalak tesztoszteronfokozóként (!) mutatják be ezt a komponenst. Jó hír, hogy a stressz okozta kortizol kibocsátás mérsékelhető. Így például 1000 mg C-vitamin a műtét következtében bekövetkezett stressz a túlműködő mellékveséket segíti adaptálódni, így a kortizolszint normalizálódik. A B1 vitamin szintén hatékonyan csökkenti a mellékvesék műtét utáni kortizol elválasztását. Másik vizsgálatban C, B1 és B6 vitaminokat társítottak, de a kortizol hiperszekréció (fokozott kiválasztás) potenciálisan hasznos a B5 adagolása is bármilyen stresszhelyzet esetén 55. Az általános stessz és szorongás érzetét lényegesen csökkenti a kálcium-magnézium-cink kiegészítés is. Több tucat tanulmány támogatja az általános vitamin/ásványi anyag kiegészítést, amellyek segítik normális harárok között tartani a kortizol szekrécióját 56. Kiemelten fontosak a C-vitamin, a felszívódási rátát javítva inkább 100-250 miligrammos adagokban 57, a magnézium – amelynek ürítését fokozza a koffein, valamint a cink. Utóbbi, 25-50 mg nagyságrendben szignifikánsan mérsékelte a plazma kortizolt olyan egészséges önkénteseknél, akiket extrém fizikai feladatnaknak tettek ki 55. Dr. Talbott szintén fontosnak tartja a tesztoszteron termelés magasan tartását. Megfogalmazása szerint a tesztoszteron a kortizol alteregója. Amikor a kortizol felmegy, a tesztoszteron ellenkezőleg, és megfordítva. Ezért a tesztoszteron-kontrolláló kiegészítők között elsősorban a DHEA-t, és a Tongkat Ali szerepel a kínálatában. Előbbire nézve megjegyzi azonban, hogy a csak abban az esetben hatásos, ha a kiinduló tesztoszteronszint (megjegyzés: ez okozhatja krónikus stessz, így a túledzettség is) alacsony. Egészséges, fiatal férfiak esetében inkább az ösztrogén növekedése következhet be, valamint a lehetséges DHEA pótlás pozitív doppingtesztet eredményezve szteroid használatnak minősül. A Tongkat Ali első vonalbeli terápia a szintetikus DHEA előtt, azok számára, aik krónikus stessztől szenvednek. A szuboptimális tesztoszteronszinthez pedig ajánlott diéta alatt, a középkorúaknak, vagy egyszerűen a harminc éven felüliek számára, valamint olyan komoly sportolók esetében, akiknél fennáll a túledzés lehetősége. Talbott megerősíti a korábban már közölt információt: az Tongkat nem tesz semmit a tesztoszteron termelés fokozása érdekében, ellenben a nemihormon kötő globulin, az SHBG mérséklésével a ténylegesen rendelkezésre álló tesztoszteron mennyiségét növeli. Korai jelei a túledzettség-szindrómának a kortizol emelkedése, csökken a teljesítmény, a sportoló hajlamosabb a sérülésre (ezt jelzik a kisebb fájdalmak is), miközben az immunrendszere alulműködik és levertség tapasztalható. Nyilvánvaló, hogy a normál tesztoszteronszint karbantartása megelőzheti a túledzettséget, illetve a sportoló könnyebben regenerálódik az edzésekből. A Tongkat kivonat tárgyalásakor Talbott ugyan a saját szekerét tolja, előnyben részesítve a a 22% “eurypeptides”-re standardizált maláj készítményeket, mindössze 50-100 mg/nap dózisban javasolva 58, de minket ez nem zavar meg, mivel a hormonális összefüggések megvilágítására és a gyógynövényre mondott hangos igenjére voltunk kíváncsiak.

Hivatkozások:

38 Bin-Seng Low, Bee-Hong Ng, Wai-Peng Choy, Kay-Hay Yuen, Kit-Lam Chan: Bioavailability and pharmacokinetic studies of eurycomanone from Eurycoma longifolia (2005)

39 Chisako Fujita, Fumito Ichikawa, Toshiaki Teratani, Gen Murakami, Takahiro Okada, Masaki Shinohara, Suguru Kawato, Yoshihiro Ohta: Direct effects of corticosterone on ATP production by mitochondria from immortalized hypothalamic GT1-7 neurons (Journal of Steroid Biochemistry & Molecular Biology 117 (2009) 50–55)

40 http://oxandrolone65.tumblr.com/post/18073705269/the-truth-on-oxandrolone

41  http://herbalpowers.com/lj100.html

42 International Conference on Natural Products :Natural Products -a Must for Human Survival :Phytopharmaceutical product from Eurycoma Longifolia:a hormonal therapy for low libido in men and women (2004)

43 http://www.cptips.com/creatine.htm

44 Eliezer Rapaport, Ph.D.: ATP Executive Summar
47 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 6. Cortisol and Sex Drive
48 http://www.shawntalbott.com/shawn_talbott_bio.html
49 Shawn Shawn M. Talbott: The Cortisol Connecton. Chapter 5. Maintaining Balance: The Cortisol-to-Testosterone Ratio
50 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 3. HSD: The Body’s “Fat Storage” Enzyme
51 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 3. What Is HSD and What Does It Have to Do with Cortisol?
52 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 5. Maintaining Testosterone Levels Naturally
53 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 8. Supplements to Avoid
55 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 8. Vitamin and Minerals for Stress Adaptation: “Stress-Formula” Multivitamins
56 Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 8.
57  Shawn M. Talbott: The Cortisol Connection. Chapter 8. Vitamin and Minerals for Stress Adaptation: Vitamin C